کد مطلب:26458
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:59
چرا ربا گرفتن مسلمان از كافر حربي حلال است؟ مگر آنان انسان نيستند؟
از نظر دين مقدس اسلام مالكيت واقعي و حقيقي از آن خدا است.(1)
چرا كه آفريننده و نگهدارنده و تربيت كننده همه مخلوقات ميباشد. انسان بنده خدا است؛ و اموالش همه ملك خداوند است. به هر مقدار خدا اذن دهد، تصرفش براي انسان مجاز است و در هر مورد كه اجازه تصرف ندهد، مجاز در تصرف نميباشد. از همين جا است كه خدا دستور جهاد داده و خمس و زكات در اموال را واجب كرده است. از طرفي اسراف و تبذير و خودكشي ضرر رساندن به خود را ممنوع كرده است. مسلمان حق ندارد مال خودش را آتش بزند، و از بين ببرد، نيز حق تصرف همه جانبه در اموالش را ندارد. او نميتواند با مال خودش قمار بازي كند، يا شراب بخورد و...
از سوي ديگر از ديدگاه اسلام، ارزش انسانها و انسانيت انسانها به ميزان ايمان و اعتقاد آنان به خدا است . آن كس مقرّبتر و محترم است كه ايمان و قربش به خدا بيشتر باشد. قرآن ميفرمايد: با تقواترين شما گراميترينتان پيش خداوند است.(2) عكس مسئله هم اين طور است، يعني هر كس هر اندازه از خدا دور باشد، به همان ميزان از انسانيت دور ميگردد و حرمت انسانيتش شكسته ميشود.
مؤمن احترام دارد و غيبتش حرام است، ولي فاسق كه علناً مرتكب گناه ميشود، در همان زمينه غيبتش جايز است، چرا كه به همان نسبت احترام انسانياش را از دست داده است. وقتي آدمي در انحطاط كامل غوطه ور شد و به حدي رسيد كه از روي تعصب، لجاجت و تقليد كوركورانه خدا را منكر شد، خود را از انسانيت ساقط ميكند و احترام انسانيتش را از بين ميبرد، تا جايي كه به تعبير قرآن كريم از حيوانات پست تر ميشود: به راستي بسياري از جن و انس را براي دوزخ آفريديم (چرا كه) دل هايي دارند كه با آن در نمييابند، و ديدگاني دارند كه با آن نميبينند، و گوش هايي دارند كه با آن نميشنوند. اينان همچون چارپايانند، بلكه گمراه تر! اينان غافلانند.(3)
پليدي معنوي كفار تا حدي است كه قرآن آنان را نجس دانسته،(4) فقهاي اسلام آنان را از نجاسات شمردهاند.
بنابراين، در پيشگاه خداوند انسان مؤمن و كافر يكسان محسوب نشده و از احكام يكساني برخوردار نيستند. كسي كه آفريننده جهان هستي و مالك تمام آن است، ميتواند و به اراده او است كه براي هر يك از اشيا و افراد عالم هستي، احكام و قوانيني مقررّ نمايد، بنابراين براي مؤمنان حكمي را معين نموده كه اين حكم را براي كافر قرار نداده است. احترام و حكمي كه مال مؤمن دارد، مال كافر ندارد و تفاوت حكم ربا، يكي از آن احكام متفاوت است.
پينوشتها:
1 - مرتضي مطهري، مجموعه آثار، ج 20، ص 287.
2 - حجرات (49) آيه 13.
3 - اعراف (7) آيه 179.
4 - توبه (9) آيه 28.
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.